Minggu, 15 November 2015

Bagaimana Enzim Manusia Kerja

Bagaimana Enzim Manusia Kerja

Enzim manusia adalah berbeza daripada enzim tumbuhan dan kedua-duanya membantu dalam proses pencernaan. Tanpa enzim ini badan tidak dapat menyerap vitamin, mineral dan nutrien yang terdapat dalam makanan yang kita makan, tidak boleh tubuh terus berfungsi dengan betul tanpa tenaga yang sangat diperlukan yang hanya boleh dihasilkan oleh pemecahan molekul makanan dan ditukar ke dalamnya. Tanpa enzim, penghadaman akan tidak berlaku.

Enzim ini terdapat di dalam mulut, perut, dan di dalam usus:

Amilase - ini terdapat di dalam mulut. The sesiapa minit bermula makanan sekiranya, zarah makanan segera dipecahkan dengan bantuan amilase. Mereka memecahkan karbohidrat seperti pasta, nasi dan kentang. Amilase ini dikeluarkan minit ke-mulut memulakan proses mengunyah, membuat rasa makanan yang lebih baik untuk menggalakkan individu untuk mengunyah lebih, membuat makanan turun lebih mudah di dalam perut untuk kerosakan selanjutnya.

Pepsin - ini adalah enzim yang terdapat dalam jus gastrik yang rehat lebih bawah zarah makanan. Ini akan memudahkan usus untuk memproses makanan sebaik sahaja ia mendapat di sana. Melalui pepsin, lebih banyak vitamin, mineral dan nutrien yang dibebaskan, membanjiri sistem darah dan ditukar ke dalam makanan oleh badan. Ini berlaku kira-kira 90 minit sejak mulut mula mengunyah dan sebelum enzim pankreas sampai ke sisa makanan di dalam usus.

Enzim pankreas - enzim ini lagi rosak zarah makanan, terutamanya lemak yang boleh kini ditukar menjadi tenaga tulen, menjadikan badan lebih kuat dan berfungsi dengan lebih baik. Dengan enzim ini, sisa, toksin, bakteria dan virus menolak sisi dinding usus dan sewenang-wenangnya dimusnahkan dan berlalu keluar dari badan dalam bentuk najis.

Enzim manusia adalah sturdier dan lebih sukar daripada enzim tumbuhan yang hanya boleh memasuki badan dengan memakan buah-buahan dan sayur-sayuran. Memasak makanan yang kaya dengan enzim hanya akan memusnahkan mereka kerana itulah salad mentah dan buah-buahan segar digalakkan bukannya kapsul dan tablet bentuk. Kandungan serat makanan mentah juga akan membantu dalam proses penghadaman dengan menghapuskan badan sisa dan toksin yang boleh terperangkap dalam gentian dan dikeluarkan sebagai najis.

Perbezaan utama adalah benar-benar dalam fungsi. Enzim pankreas tidak boleh hidup dalam persekitaran perut, tetapi enzim tumbuhan boleh. Dan bahawasanya enzim pankreas memberi tumpuan terutamanya kepada pencernaan lemak, kilang enzim kerja pada protein, karbohidrat dan lemak. Apa yang lebih, enzim tumbuhan dimakan keseluruhan dan kekal keseluruhan, dan mereka sedia boleh melintasi halangan usus dan menyerang antigen di dalam darah, membersihkan lagi badan sisa dan mencegah keradangan dan alahan.

Semua jenis enzim bekerja bersama-sama di dalam tubuh manusia dan mereka adalah penting untuk penghadaman, pencegahan penyakit dan metabolisme. Hanya bergantung kepada enzim manusia tidak mencukupi, hanya bergantung kepada enzim tumbuhan juga tidak logik. Mereka perlu kedua-duanya dianggap sebagai penting dan tidak boleh dinafikan satu untuk yang lain.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar