Minggu, 15 November 2015

The Enzim

The Enzim

Enzim rujuk pemangkin biologi. Ini cenderung untuk mempercepatkan tindak balas kimia semua bentuk kehidupan. Sebagai contoh, enzim pencernaan khususnya makanan proses bantuan untuk mendapatkan tenaga dan nutrien yang diperlukan untuk seluruh badan berfungsi dengan baik. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk menyatakan bahawa pemangkin adalah bahan yang mempercepatkan tindak balas kimia tetapi tidak mengubah tindak balas itu sendiri. Oleh itu, pemangkin boleh digunakan berkali-kali. Enzim mempunyai ciri-ciri yang sama tetapi lebih cenderung untuk didenaturkan oleh haba. Di samping itu, enzim perlu mempunyai tahap pH yang tertentu.

Sebab Enzim adalah sensitif kepada faktor-faktor seperti haba, tahap pH dan ion logam berat adalah bahawa enzim terdiri daripada protein. Di samping itu, pemangkin standard boleh digunakan untuk pelbagai tindak balas kimia tetapi enzim khusus untuk tindak balas kimia tunggal.

Enzim mempunyai mekanisme operasi asas. Dua molekul bertindak balas apabila mereka bertembung dengan satu sama lain. Bagi tindak balas untuk mencapai kejayaan, perlanggaran mesti mempunyai arah yang betul dan tenaga yang mencukupi. Merujuk kepada tenaga, molekul mesti mempunyai tenaga yang cukup di antara mereka untuk mengatasi halangan tenaga yang dipanggil. Proses ini dipanggil tenaga pengaktifan. Oleh itu, semua enzim mempunyai laman web yang aktif. Ini merujuk kepada sebahagian daripada enzim yang mempunyai bentuk yang betul dan kumpulan berfungsi yang diperlukan untuk mengikat molekul bertindak balas. Molekul bertindak balas, di sisi lain, yang disebut sebagai substrat.

Fungsi-fungsi pemangkin enzim boleh dikurangkan atau sepenuhnya dihentikan oleh bahan-bahan tertentu. Ini dilakukan dengan menyekat tapak aktif enzim. Bahan kimia yang tidak dapat dipanggil inhibitor, untuk peranan mereka dalam menghalang tindak balas. Oleh itu, perencat yang bekerja di tapak aktif enzim dirujuk inhibitor diarahkan tapak aktif, manakala inhibitor yang bekerja di bahagian-bahagian lain enzim dikatakan inhibitor diarahkan laman web yang tidak aktif.

Enzim yang digunakan dalam pelbagai industri termasuk makanan, bru dan detergen industri. Sebagai contoh, enzim protease yang digunakan dalam bahan pencuci dan bantuan pecahan kesan protein berkaitan dicipta oleh darah dan telur. Pectinase, di sisi lain, digunakan dalam pengeluaran dan penjelasan jus buah-buahan.
Enzim mudah bergerak apabila mereka melekat pada permukaan yang kukuh dan ini membawa banyak kelebihan komersial, seperti yang berikut.

• Enzim boleh dikeluarkan dengan mudah.
• Enzim boleh makan ke tiang. Oleh itu, ia boleh digunakan untuk tempoh masa yang panjang.
• Pemisahan pesat produk mengurangkan kesan perencatan maklum balas.
• Kestabilan haba meningkat dengan itu menjadikan enzim kurang sensitif kepada haba. Ini membolehkan penggunaan suhu yang lebih tinggi semasa proses pengeluaran. Ini seterusnya membolehkan untuk kadar peningkatan tindak balas.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa kelemahan dalam menggunakan enzim secara komersil, seperti berikut:

• Oleh kerana enzim larut air; oleh itu, ia adalah sukar untuk memulihkan mereka.
• Sesetengah produk boleh menghalang tindak balas enzim.

Dalam bidang perubatan, enzim yang digunakan untuk pelbagai tujuan termasuk:

Ejen • Anti-radang
• penggalak imun
Ejen • Anti-bakteria
• pembersih darah
• Agen anti pembekuan

Terapi enzim diketahui berkesan terhadap pelbagai penyakit manakala mempunyai kesan sampingan yang sedikit atau tiada. Oleh itu, tidak seperti dadah standard, dalam kes-kes tertentu terapi enzim boleh menjadi lebih selamat dan lebih berkesan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar