Minggu, 15 November 2015

Rawatan Campur Tangan Untuk Jenis-jenis Radang kandung lendir

Rawatan Campur Tangan Untuk Jenis-jenis Radang kandung lendir

Radang kandung lendir adalah bengkak Bursa a. A Bursa (bentuk ramai adalah bursae) adalah berisi cecair kantung kecil yang berfungsi sebagai permukaan luncuran untuk mengurangkan geseran antara tisu-tisu badan. Terdapat 160 bursae dalam badan. The bursae utama adalah bersebelahan dengan tendon berhampiran sendi lebih besar, seperti bahu, siku, pinggul, dan lutut. Gejala radang kandung lendir terserlah dalam pelbagai cara, dan boleh menjadi agak tidak menyenangkan.

Menyeksakan Radang kandung lendir lutut

Terdapat pelbagai Radang kandung lendir menyebabkan seperti geseran berlebihan pada sendi, atau tekanan pada bahagian badan tertentu. Lenturan yang berulang-ulang, membongkok atau berpusing sendi juga menimbulkan risiko mendapat radang kandung lendir di kawasan itu. Jangkitan juga merupakan salah satu punca radang kandung lendir.

Ubat untuk apa-apa jenis radang kandung lendir bergantung kepada sama ada atau tidak ia melibatkan jangkitan. Radang kandung lendir yang tidak dijangkiti (daripada kecederaan atau penyakit reumatik asas) biasanya dirawat dengan memampatkan ais, rehat, dan bagi mereka yang memilih ubat, ubat sakit anti-radang.

Berikut adalah beberapa cadangan-cadangan rawatan secara terperinci:

Berehat dan melindungi kawasan yang terjejas:

Salah satu kaedah yang paling biasa dalam merawat radang kandung lendir adalah untuk melindungi kawasan yang terjejas daripada sebarang bentuk tekanan. Ia juga disyorkan untuk mengurangkan aktiviti sendi yang terjejas, kerana pergerakan dan tekanan ke atas kawasan radang akan melambatkan proses penyembuhan.

Pek ais:

Memohon jaram pada kawasan yang jengkel juga merupakan kaedah yang berkesan untuk merawat radang kandung lendir. Ais akan membantu mengawal keradangan kawasan yang terjejas dan mengurangkan bengkak. Dengan mengurangkan keradangan dan bengkak, Bursa akan kembali kepada keadaan biasa dan melaksanakan fungsi biasa.

Ubat-ubatan anti-radang:

Untuk memulihkan radang kandung lendir, ubat-ubatan tertentu nonsteroidal anti-radang (NSAID) seperti Ibuprofen, Motrin, Naprosyn, Celebrex juga berkesan. Ubat-ubatan ini akan membantu dalam mengurangkan kesakitan dan bengkak. Ia adalah disyorkan untuk berunding dengan profesional kesihatan sebelum mengambil pil penahan sakit.

Suntikan kortison:

Jika tanda-tanda radang kandung lendir adalah berpanjangan, suntikan kortison boleh diambil kira. Satu ubat anti-radang yang kuat, Cortisone tidak diberi melalui mulut tetapi disuntik secara langsung di bahagian radang. Suntikan kortison dapat sangat berguna bagi kes-kes di mana keadaan tidak bertambah baik dengan yang lain.

Mampatan:

Pembalut elastik untuk memampatkan sendi terjejas membantu untuk melegakan kesakitan.

Kenaikan:

Meningkatkan bahagian badan yang terlibat di atas paras jantung. Ini akan menghentikan darah dari terkumpul di Bursa, yang akan membantu untuk mengurangkan keradangan yang dihasilkan.

Steroid:

Dalam beberapa kes di mana tanda-tanda radang kandung lendir yang teruk, atau jika orang itu tidak bertindak balas kepada rawatan yang lain, doktor mungkin menasihatkan penggunaan ubat steroid. Steroid menghalang aliran prostaglandin, sejenis bahan kimia di dalam badan yang menyebabkan keradangan Bursa. Steroid biasanya disuntik terus ke dalam bahagian badan yang terjejas.

Penggunaan yang berpanjangan steroid boleh mempunyai kesan sampingan, seperti tekanan darah tinggi (hipertensi) dan risiko yang lebih tinggi untuk jangkitan.

Antibiotik:

Apabila ujian mengesahkan bahawa punca radang kandung lendir anda adalah jangkitan, doktor akan menetapkan antibiotik oral. Individu mesti menamatkan kursus yang ditetapkan antibiotik, walaupun keadaan anda bertambah baik. Ini bukan sahaja akan membantu dalam mengurangkan sakit radang kandung lendir, tetapi juga akan mencegah jangkitan daripada kembali. Jika anda memilih untuk tidak mengambil antibiotik, terdapat beberapa herba yang sangat kuat yang mempunyai fungsi antibiotik. Untuk maklumat lanjut bertanya di kedai makanan kesihatan tempatan anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar