Kamis, 12 November 2015

Enzim Makanan

Enzim Makanan

Enzim merujuk kepada sebatian yang bertindak sebagai pemangkin dalam proses biokimia. Pemangkin adalah sesuatu yang mempercepatkan tindak balas biokimia. Penyelidik telah mengenal pasti lebih 5,000 enzim yang berkaitan dengan kesihatan kita dan boleh dikategorikan kepada tiga kategori: enzim pencernaan, enzim makanan dan enzim metabolik.

Enzim makanan kebanyakannya didapati dalam makanan mentah. Walau bagaimanapun, makanan yang basah-masak di sekitar 118 darjah Fahrenheit atau lebih tinggi, atau kering yang dimasak pada kira-kira 150 darjah Fahrenheit, kehilangan enzim yang diperlukan yang berguna kepada kesihatan anda.

Satu peraturan yang mudah adalah bahawa jika anda boleh makan makanan yang basah atau kering pada suhu yang paling tinggi (dalam proses memasak) manakala tidak membakar diri, maka enzim makanan masih aktif dan boleh memberi manfaat kepada kesihatan anda.

Beberapa enzim penting termasuk yang berikut

• Amilase: Bertanggungjawab mencerna karbohidrat. Di samping itu, lebih tinggi dos Amilase boleh membantu menguatkan tubuh badan dari pelbagai reaksi alahan.

• Protease: Bertanggungjawab protein mencerna itu. Dos yang lebih tinggi Protease akan membantu membuang protein yang berlebihan dari sistem peredaran darah. Protease juga boleh membantu selsema pertempuran, selesema dan tumor yang disebabkan oleh kanser. Ini kerana tumor, khususnya, adalah biasanya dilindungi oleh sehingga 15 kali fibrin lebih daripada sel-sel normal. Dengan memakan pada lapisan fibrin, protease membantu serangan sistem imun sel-sel kanser.

• Lipase: Satu enzim yang bertanggungjawab untuk mencerna lemak. Dos yang lebih tinggi lipase boleh membantu membersihkan saluran darah daripada mana-mana molekul lemak. Ini seterusnya membantu mengurangkan tekanan darah dan juga membantu dengan mengawal berat badan.

• Sellulase: Satu enzim yang bertanggungjawab untuk mencerna serat. Serat larut berfungsi dengan mengikat dirinya kepada kolesterol yang berlebihan dan toksin lain, dan kemudian mengeluarkan mereka dari badan. Selulase meningkatkan fungsi ini dengan memecahkan serat larut, yang menjadikan ia lebih cekap. Di samping itu, selulase boleh terikat kepada logam berat dan toksin dan membantu membersihkan mereka dari aliran darah.

• maltase: Satu enzim yang bertanggungjawab untuk memproses gula kompleks yang terdapat dalam bijirin dan malt produk ke glukosa.

• phytase: Satu enzim yang membantu dengan penghadaman umum dan membantu proses nutrien penting dari B-kompleks

• Sucrase: Satu enzim yang bertanggungjawab untuk mencerna gula yang terdapat dalam pelbagai produk makanan.

• Bromelain: Satu enzim yang membantu protein digests

• laktase: Satu enzim yang bertanggungjawab untuk mencerna laktosa yang terdapat dalam pelbagai produk tenusu
Walaupun semua makanan mentah mengandungi enzim, beberapa makanan khususnya mempunyai kepekatan yang lebih tinggi enzim dari yang lain.

Sebagai contoh, tumbuh benih, bijirin, dan kekacang adalah makanan yang kaya dengan enzim yang paling berkuasa. Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai kekurangan enzim ia adalah lebih baik untuk mengambil makanan tambahan enzim yang bertentangan dengan lebih banyak makanan mentah.

Kekurangan enzim pencernaan boleh membawa kepada pelbagai alahan makanan. Beberapa gejala termasuk kembung, sendawa, usus-gangguan, gas, sakit perut dan pedih ulu hati. Malangnya, makanan yang diproses bukan satu-satunya perkara dalam cara mengekalkan tahap enzim yang sihat. Kajian terkini menunjukkan bahawa keupayaan badan untuk menghasilkan enzim berkurangan apabila kita semakin tua. Oleh itu, adalah penting untuk mengambil makanan tambahan enzim untuk mengekalkan badan yang sihat. Walau bagaimanapun, apa-apa makanan tambahan perlu diambil selepas berunding dengan doktor anda. Perlu diingat bahawa enzim boleh meningkatkan tindak balas ubat-ubatan tertentu, jadi sentiasa periksa dengan doktor anda sebelum mengambil makanan tambahan enzim semasa ubat lain.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar