Minggu, 15 November 2015

Kaedah Kesihatan Alternatif

Kaedah Kesihatan Alternatif

Kaedah kesihatan alternatif yang dikenali sebagai amalan yang tidak termasuk dalam kategori 'ubat konvensional' penyembuhan, atau yang telah terbukti secara konsisten berkesan. Ia sering bercanggah bukti perubatan berasaskan yang meliputi asas saintifik sejarah atau budaya. Ramai orang-contoh termasuk naturopati, perubatan kiropraktik, herba, perubatan tradisional Cina, Ayurveda, meditasi, yoga, biofeedback, hipnosis, homeopati, akupunktur, dan terapi pemakanan berasaskan, termasuk banyak amalan-amalan lain.

Amalan dalam kaedah dan amalan kesihatan ini alternatif berbeza dalam asas-asasnya; beberapa mendasarkan diri dalam perubatan tradisional, pengetahuan rakyat, kepercayaan rohani atau kaedah baru untuk penyembuhan. Kawalan dan menggunakan sejauh mana kaedah kesihatan alternatif yang diamalkan adalah meluas sejauh peraturan. Tuntutan oleh kaedah kesihatan alternatif umumnya tidak diterima oleh masyarakat perubatan kerana penilaian berasaskan bukti keselamatan dan keberkesanan sama ada tidak ada atau tidak dilaksanakan untuk amalan-amalan ini.

Yayasan Sains Negara telah diterangkan kaedah kesihatan alternatif dan perubatan sebagai "semua rawatan yang belum terbukti berkesan menggunakan kaedah saintifik". Banyak ahli-ahli sains dan pakar perubatan arus perdana telah mengulas mengenai dan mengkritik kaedah kesihatan alternatif dan perubatan.

Terdapat banyak perdebatan di kalangan ahli sains perubatan sama ada mana-mana terapi boleh betul diklasifikasikan sebagai 'perubatan alternatif' atau 'kaedah kesihatan alternatif. Ada yang mendakwa bahawa hanya ada ubat yang telah diuji berkesan dan apa yang belum. Mereka berfikir bahawa amalan penjagaan kesihatan perlu dikelaskan berdasarkan bukti saintifik.

Kebanyakan orang menggunakan perubatan arus perdana untuk diagnosis dan maklumat asas, manakala beralih kepada kaedah kesihatan alternatif untuk langkah-langkah meningkatkan kesihatan. Kajian menunjukkan bahawa pendekatan alternatif sering digunakan sebagai tambahan dengan perubatan konvensional.

Oleh kerana sifat yang tidak menentu pelbagai terapi alternatif dan pelbagai jenis tuntutan pengamal yang berbeza membuat, perubatan alternatif telah menjadi punca perdebatan yang kuat, juga atas definisi perubatan alternatif. Makanan tambahan, bahan-bahan mereka, keselamatan, dan tuntutan, terus menjadi punca pertikaian.

Kerana sifat yang tidak menentu pelbagai terapi alternatif dan pelbagai jenis tuntutan pengamal yang berbeza membuat, perubatan alternatif telah menjadi punca perdebatan membincangkan definisi ubat dan kaedah alternatif. Bentuk-bentuk perubatan alternatif yang aktif secara biologi boleh membahayakan walaupun apabila digunakan bersama dengan ubat konvensional. Contohnya termasuk terapi imunisasi pembesaran, yu rawan, terapi bioresonance, oksigen dan terapi ozon, dan terapi insulin potentiation.

Beberapa ubat-ubatan herba boleh menyebabkan interaksi berbahaya dengan ubat kemoterapi, terapi radiasi atau bius semasa pembedahan, antara masalah lain. Contoh anekdot bahaya ini dilaporkan oleh Profesor Madya Alastair MacLennan Adelaide University, Australia mengenai seorang pesakit yang hampir mati kehilangan darah di atas meja operasi selepas mengabaikan untuk menyebut bahawa dia telah mengambil "semula jadi" ramuan untuk "membina kekuatan beliau" sebelum pembedahan, termasuk antikoagulan yang kuat yang hampir menyebabkan kematiannya.

Mereka yang telah mengalami atau dilihat kejayaan dengan satu terapi alternatif untuk penyakit yang kecil boleh yakin adalah keberkesanan dan memujuk untuk mendapatkan kejayaan kepada beberapa terapi alternatif lain untuk, mungkin mengancam nyawa penyakit yang lebih serius. Atas sebab ini, pengkritik berhujah bahawa terapi yang membalas pada kesan plasebo untuk mencirikan kejayaan adalah sangat berbahaya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar