Kamis, 12 November 2015

Pemulihan Ayurveda Untuk Batuk - Bagaimana Baik Adakah Mereka?

Pemulihan Ayurveda Untuk Batuk - Bagaimana Baik Adakah Mereka?

Badan anda mahu pelepasan semula jadi - perubatan Ayurveda menyediakan ia

Tubuh manusia batuk akibat yang mudah untuk kekurangan aliran oksigen, faktor bahawa ubat Ayurveda untuk batuk boleh merawat dengan cara yang tidak mengendahkan perubatan barat. Falsafah perubatan Ayurvedic terletak pada kepercayaan daripada tiga elemen yang berbeza, yang membentuk tubuh manusia. Jika satu atau lebih unsur-unsur ini, aka doshas, ​​adalah sentiasa berubah-ubah, maka keseluruhan tubuh itu akan tertakluk kepada kelemahan dan penyakit. Walau bagaimanapun, terdapat banyak ubat-ubat buatan sendiri untuk batuk dan isu-isu dada mudah, herba Ayurveda dan penawar semula jadi memberikan kelegaan jangka panjang dan bukan pelekat atau merawat gejala.

The Vata dosha bertanggungjawab bagi majoriti batuk dan pernafasan isu-isu yang memberi kesan kepada paru-paru dan kerongkong. Penawar semula jadi Ayurveda untuk masalah batuk menangani ketidakseimbangan badan daripada Vata dosha, walaupun ia adalah lebih kompleks prosedur daripada sekadar mencari ubat herba selaras dengan Vata. Terdapat sebanyak lima jenis batuk yang diiktiraf oleh perubatan Ayurveda, dan masing-masing memerlukan ubat masing-masing dalam Ayurveda herba.

Lima jenis merangkumi siri keseluruhan kering untuk batuk basah. Batuk dengan kelembapan sangat sedikit atau tiada, seperti yang dari sakit tekak, emfisema, atau menghirup udara yang sangat kering yang dikenali sebagai Vataja batuk. Vataja batuk biasanya hasil daripada kerengsaan tekak itu sendiri dan bukan paru-paru. Ubat-ubat herba untuk batuk tanpa kelembapan termasuk campuran teluk berry, penawar semula jadi untuk masalah batuk yang berasaskan dalam saluran udara sesak. Kulit buah teluk digunakan dalam campuran untuk melegakan tisu sensitif tekak, meningkatkan kualiti dan kuantiti udara diarahkan ke dalam paru-paru.

Untuk batuk yang lebih lembap, remedi pittaja mesti digunakan. Pittaja batuk mewujudkan kahak, hempedu, dan juga kesan darah dari batuk yang lebih dalam. Pittaja batuk biasanya datang dengan gigitan demam, jangkitan, atau haiwan. Batuk ini adalah lebih berbahaya jika tidak dirawat. Buah tumbuhan myroblan yang belleric bekerja di sebuah ubat rumah untuk batuk dengan melonggarkan pengeluaran pelincir cecair dalam paru-paru dan kerongkong. Pelepasan dari jenis ini batuk semula jadi yang dihasilkan dalam badan untuk meningkatkan pengekalan kelembapan, jadi termasuk herba seperti cengkih dalam campuran akan mengurangkan kedua-dua masalah.

Batuk yang lebih serius dipanggil kaphaja dan perlu dirawat dengan segera. Dalam kes ini, pelepasan cecair putih tulen menunjukkan ketidakupayaan yang serius sistem pernafasan. Ini cairan yang dihasilkan dapat dilihat dan membuatkan seseorang berasa lebih berat kerana mempunyai berat badan yang lebih dalam paru-paru. Ia boleh membuat seseorang pening atau mudah letih. Ara adalah satu ubat yang lebih kuat bagi masalah batuk, lama telah digunakan dalam perubatan Timur, dan mesti digunakan untuk batuk kaphaja. Rawatan ini tidak dimakan, tetapi sebaliknya berlumur di dada supaya menyedut wap akan meningkatkan kapasiti paru-paru dan mengawal pernafasan normal.

Akhir batuk tertinggi dikenali sebagai kshataja dan kshayaja dalam perubatan Ayurveda. Ini batuk termasuk kuantiti yang serius darah dan boleh menunjukkan keracunan atau penyakit yang melampau. Walaupun pesakit batuk ini mesti berjumpa doktor, ubat Ayurveda untuk batuk (seperti serbuk buah pelaga) akan memberikan kelegaan sementara sehingga rawatan yang boleh diatur. Seperti yang ditunjukkan terdapat banyak khusus, baik yang disasarkan, cara di mana Perubatan Ayurveda merawat batuk. Apabila diperlukan berunding dengan pakar perubatan Ayurveda kepada apa ubat Ayurveda tertentu untuk batuk adalah yang paling sesuai untuk anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar